субота, 5. април 2008.

istraživanje na internetu


10 zlatnih pravila pretraživanja

1. Odredite glavne pojmove svog istraživanja

2. Pronađite ključne reči koje opisuju domen vašeg interesovanja


3. Nađite sinonime, pojmove koji bi mogli biti u vezi sa njima ili ključne reči koje bi ih mogle zameniti


4. Odredite osnovne karakteristike pojma koji istražujete a koje mogu doći u obzir, koristeći skraćenice i bliža određenja, Bulove operacije i t.d.


5. Izaberite pretraživača


6. Pročitajte uputstva za istraživanje na datoj početnoj strani. Potražite polja sa naznakom ''Help'', ''naprednije istraživanje'', ''najčešće postavljena pitanja'' i t.d.


7.Pokušajte da istražujete koristeći sintaksu koja je adekvatna izabranom
pretraživaču.


8. Ocenite rezultate. Koliko ste dobili pogodaka? Da li su rezultati bili valjani za Vaše pitanje?


9. Modifikujte pojmove svoje pretrage, ako je neophodno. Vratite se nazad na 2-4 pravila i postupite u skladu s njima.


10. Pokušajte sa novim pretraživačem istu pretragu, sledeći korake 5-9 gore.



A takođe će Vam znatno lakšati i prekratiti muke ukoliko budete vezivali riječi kvrčicama, da ne biste dobijali rezultate u nevezanim parčićima, a detaljnije možete, nadam se, naći ovde.

Ukoliko koristite algebru
Džordža Bula, možete proći znatno lakše. Na internetu se njegova algebra pojavljuje u vidu veznika ''i'', ''ili'', ''ne'' i ove operacije prepoznaje Vaš pretraživač.

Takođe, da biste koristili web pametno i svrsishodno, postarajte se da i sledeće savete ispoštujete:

1. Uverite se da ste na pravom mestu
2. Kada ste na putu ka sumnji, slobodno joj se prepustite
3. Razmotrite izvor
4. Saznajte o čemu se tu radi
5. Pogledajte detalje
6. Razlikujte web strane od strana koje ste pronašli na webu.


Ovde su i neki pretraživači na kojima možete trenirati:



''Meta-istraživači''

Ukoliko sam dobro shvatila ovo, meta-istraživači vas vode od ključnih riječi koje postavite do njihove baze podataka i vode vas istovremeno do nekoliko različitih istraživača i rezultata na njihovim web stranama. Oni ne sadrže podatke web strana, već vaše rezultate pretrage šalju direktno do podataka kompanija.

''pametniji meta-istraživači''

Ovo je valjda još temeljniji pretraživač. On sadrži još veće detalje i lingvistčke analize koje vam šalju rezultate na zadatu temu i pomažu Vam da što dublje prodrete do podataka.

''Invisible web''-''deep web''

Da bi došli do nevidljivih strana, treba da stignete i do ''baze podataka''. Njih obično sadrže biblioteke i ostale ustanove sa većim katalozima. U ove svrhe će vam poslužiti ovi linkovi:

Нема коментара: